Ga naar het aanmeldingsformulier van het JvO.
Aanmelden voor de klas van 2025-2026 voor 1 november 2024.
Neem voor vragen contact op met parnassos@jvo.nl
Parnassosleerlingen aan het woord in NOS Journaal en Jeugdjournaal
Kennismaken met leerlingen
Ik vind dat er een heel gezellige sfeer is in de klas en je kunt er jezelf zijn. Het is een soort van tweede thuis.
We hebben heel veel leuke, interessante vakken. Naast de “gewone” vakken zoals wiskunde en Frans krijgen we ook nog verrijkende lessen, zoals gelukslessen, grej of the day en filosofie. De lessen zijn uitdagend en afwisselend.
Het is een klas waar ik me heel erg op mijn gemak voel. Op de basisschool voelde ik me vaak een uitzondering; hier zijn er meer kinderen zoals ik. Daardoor ga ik met veel plezier naar school.
Juf Sas is heel aardig en alle vakdocenten ook. Je kunt erg fijn werken. Doordat we een eigen lokaal hebben, heb je een vertrouwde plek.
Kennismaken met ouders
Het JvO heeft goud in handen met deze klas! En wij zijn supertrots en blij dat we daarvan mogen meegenieten. Mijn zoon heeft het zo enorm naar zijn zin! We hebben een heel ander kind thuis, zoveel gelukkiger en blijer! Echt fijn voor ons als ouders!
Wij zijn blij en opgelucht dat we deze, toch spannende, keuze gemaakt hebben voor Annemijn. We merken dat Annemijn meer tot zichzelf komt, gezien en gehoord wordt. Daarnaast zien we bij haar dat zij in de Parnassosklas wél plezier in school heeft en veel aansluiting heeft met de groep.
Toen we de omschrijving van het algemene beeld van ons kind lazen in zijn OPP, werd ik erg emotioneel. Die omschrijving klopte zó goed met hoe wij hem zien. We zijn zo dankbaar. Hij wordt in de Parnassosklas dus écht gezien!
De Parnassosklas
Doelstelling(en) en werkwijze
Jonge, hoogbegaafde leerlingen
Sinds 2020 biedt het JvO een tweejarige eerste klas aan voor 14 zeer jonge, hoogbegaafde leerlingen: de Parnassosklas. Leerlingen in deze klas hebben de basisschool versneld doorlopen maar zijn nog niet toe aan de overstap naar de middelbare school. Parnassosleerlingen hebben ondersteuning nodig bij het ontwikkelen van executieve functies zoals doorzettingsvermogen, frustratietolerantie en planningsvaardigheden om in het voortgezet onderwijs een goede start te maken. Na twee jaar nemen de leerlingen plaats in de ‘gewone’ tweede klas van het JvO. Het team dat de Parnassosklas lesgeeft en begeleidt is uitgebreid geschoold en heeft met elkaar een passend programma ontwikkeld voor deze doelgroep, die enerzijds heel kwetsbaar is en anderzijds (met de juiste begeleiding) de potentie heeft om veel te bereiken.
Aanleiding
We worden in toenemende mate benaderd door ouders van jonge leerlingen die op de basisschool ‘uitgeleerd’ zijn. Deze leerlingen zijn (qua leeftijd en vaak ook op sociaal-emotioneel vlak) jong. Zij hebben op de basisschool een of meerdere klassen overgeslagen of ze zijn in groep 6 of 7 klaar met de lesstof. Zij hebben vaak onvoldoende ervaring opgedaan in het oefenen van vaardigheden. Het gaat dan om vaardigheden die te maken hebben met de executieve functies en metacognitieve vaardigheden. Deze zijn vaak niet of onvoldoende ontwikkeld omdat er op de basisschool geen noodzaak was om deze te ontwikkelen; het ging allemaal ‘vanzelf’. Het kan ook voorkomen dat deze leerlingen zichzelf niet herkennen in de andere kinderen uit de klas, dat ze door extra taken vaak alleen werken, dat ze gedemotiveerd raken.
Daarnaast is er een maatschappelijk belang om ook voor deze doelgroep leerlingen een passend onderwijsaanbod te creëren. Dat het JvO dat doet, ligt voor de hand omdat dit type leerling hoe dan ook vaak bij ons op school komt. We kiezen in de loop van het gymnasium-curriculum steeds voor verbreden en verdiepen in plaats van bijvoorbeeld een jaar versnellen tot een vijfjarig gymnasium. Het is dus een logische stap om voor deze jonge kinderen ook een verbredings- en verdiepingstraject op te zetten.
Samenhang met onze visie op onderwijs
De Parnassosklas is ontwikkeld naar de pijlers van ons schoolplan. Op het JvO vinden we het belangrijk dat leerlingen in alle aspecten van hun ontwikkeling tot hun recht komen: niet alleen op het gebied van leren, maar ook in de ontwikkeling van zichzelf leren kennen, de wereld om hen heen leren kennen, en het samenwerken. Vanuit die visie werken we in de Parnassosjaren (en steeds meer in de overige leerjaren) met ontwikkelingsgerichte feedback in plaats van cijfers: leerlingen werken met leerdoelen, die zowel op klas- als op individueel niveau worden geformuleerd. Binnen de lessen vindt differentiatie plaats om zo veel mogelijk aan te sluiten bij het niveau van de leerling.
In Parnassosklas wordt de lesstof van het eerste jaar gymnasium in twee jaar wordt aangeboden. Daardoor ontstaat er ruimte in het curriculum voor het versterken van de basisvaardigheden, is er aandacht voor persoonsontwikkeling (gelukslessen, filosofie) en worden er uitdagende projecten aangeboden die aansluiten bij de belevingswereld van de jonge JvO-ers. De leerlingen uit de Parnassosklas hebben korte schooldagen (vergelijkbaar met de basisschool) en krijgen nog relatief weinig huiswerk zodat er voldoende tijd over blijft om thuis te spelen.
De missie van het Parnassosteam
In het belang van deze doelgroep hebben wij een tweejarig zinvol en uitdagend programma ontwikkeld waarin deze kinderen:
- Zich gelukkig voelen
- Zich in andere kinderen herkennen
- Zichzelf beter leren kennen (individueel, in relatie tot anderen en in cognitief opzicht)
- Kind kunnen zijn
- Zich de stof van het eerste jaar gymnasium eigen maken
- Een gelijkmatige aansluiting ondervinden van de basisschool naar het gymnasium
Doelgroep
- Jong; op 1 september in het eerste Parnassos schooljaar 10 jaar of jonger
- Hoogbegaafd volgens recent onderzoek (bij voorkeur WISC V) en zijnskenmerken
- Uitgeleerd op de basisschool
- VWO-advies
- Extra ondersteuningsbehoefte op het gebied van executieve functies, studievaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling.
Procedure van aanmelding en toelating
Aanmelden
- Kan tot 1 november in het voorafgaande schooljaar
- Kan alleen als de leerling behoort tot de hierboven beschreven doelgroep
- Als de ondersteuningsbehoeften niet op de school van herkomst kunnen worden ingevuld
- Kan na inlevering van een volledig dossier, dat bestaat uit:
1) Aanmeldformulier JvO (te downloaden op onze website)
2) Onderzoeksrapporten:
– recent intelligentieonderzoek waarin hoogbegaafdheid wordt beschreven (niet ouder dan 2 jaar; alleen WISC V is toegestaan)
– eventueel aanvullende rapportages van psychologisch/diagnostisch onderzoek
3) Van school van herkomst: Onderwijskundig rapport met uitvoerig beschreven ondersteuningsbehoefte, motivatiebrief, gegevens LVS en vwo-advies.
4) Motivatiebrief van ouders
5) Optioneel: motivatiebrief van kind met hobby’s, interesses en een foto (de foto wordt gebruikt voor de kennismakingsmiddag)
Toelatingsprocedure
Ouders melden hun kind aan vóór 1 november van het voorafgaande schooljaar. Dit doet u in samenwerking met de basisschool, die leveren informatie aan uit het leerlingvolgsysteem en omschrijven de ondersteuningsbehoeften. Aanmeldingen na 1 november worden alleen in behandeling genomen wanneer er nog plaats is. De toelatingsprocedure bestaat uit drie rondes:
1) dossieranalyse (alleen complete dossiers worden in behandeling genomen)
2) een spelmiddag
3) een intakegesprek
De toelatingscommissie bestaat uit twee orthopedagogen, de conrector en de mentor/HB-specialist. De commissie beoordeelt alle aanmeldingen en beslist over de plaatsing. De beoordeling vindt plaats op basis van de aanmeldcriteria en onderzoekt of de ondersteuningsmogelijkheden van het JvO toereikend zijn voor de leerling.
Kosten voor de Parnassosklas
Er zijn voor ouders geen extra kosten; schoolfonds en ouderbijdrage zijn vergelijkbaar met die van de reguliere klassen.
Meer informatie
Ouders/leerkrachten die meer informatie willen over de Parnassosklas, kunnen contact opnemen via parnassos@jvo.nl.
Meer informatie
Go JvO 2022-2023
Bekijk hier het Magazine Go JvO.
Schoolgids 2023-2024
Download hier onze schoolgids.
Schoolplan 2022 – 2026
Download hier ons schoolplan.
- Onze kantine voldoet aan de richtlijnen van het Voedingscentrum, de Richtlijnen Gezondere Kantines.
- Ieder jaar wordt het aanbod in de kantine in kaart gebracht met de Kantinescan; over de uitslag wordt de schoolleiding geïnformeerd.
- Kijk voor meer informatie over de gezonde schoolkantine op www.voedingscentrum.nl/gezondeschoolkantine.
Go JvO 2022-2023
Magazine ontvangen via de post?