Digitale lesmiddag op het JvO:
17 februari van 14.00 tot 16.00
Kennismaken met docenten
Ik vind het superleuk om samen met de leerlingen van nu antieke teksten te ontrafelen en te ervaren waar heden, verleden en toekomst elkaar kruisen.
Groei vanuit vertrouwen!
Elk kind zien. Elk kind het gevoel geven welkom te zijn. Een verschil kunnen maken op de rollercoasterride die de ontwikkeling van eetsteklasser tot bijna student is. Dat is het mooiste wat er is!
Onze leerlingen zijn nieuwsgierig en kritisch. Soms is het zelfs jammer om antwoord te geven op de goede vragen die ze stellen.
Leerlingen en docenten kunnen bij ons in hoge mate zichzelf zijn. Dat leidt tot meer kwaliteit in het onderwijs.
Het is geweldig om te zien dat leerlingen in deze mooie, uitdagende en veilige omgeving zichzelf kunnen ontdekken en uitgroeien tot de beste versie van zichzelf!
Kennismaken met ouders
Het JVO nodigt kinderen uit om, in een veilige sfeer en op hun eigen tempo, het beste uit zichzelf te halen. Plezier in leren en ontwikkeling staan centraal en er is voldoende ruimte om initiatieven van leerlingen te waarderen. Hierdoor ontstaat er vaak in de loop der jaren een positief, inspirerend en gelijkwaardig contact tussen leerlingen en docenten. Een school waar je als kind en ook als ouder gezien en gehoord wordt.
Wat wij zeer positief vinden aan het JvO, is dat leerlingen in hun waarde worden gelaten. Ze mogen hier lekker zichzelf zijn!! Ook de kleinschaligheid en de goede sfeer spreken ons aan. Leerlingen van alle leerjaren kennen elkaar. Van onze zoon Hugo (eindexamenklas) horen wij dat de bovenbouw na de Rome/Griekenland-reis steeds meer een geheel wordt. Het onderwijsaanbod is op hoog niveau bij alle vakken. De school biedt daarnaast ruime mogelijkheden tot extra activiteiten, zoals Olympos, cultuurmodules etc.
Er is een open communicatie met ouders over wat nog beter kan. Daar wordt serieus naar geluisterd en er wordt ook iets mee gedaan.
Aanmeldprocedure
Aanmelden
Als u uw kind wilt aanmelden voor het eerste leerjaar bij ons op school, dan wordt deze aanmelding gedaan door de basisschool. Het toelatingscriterium is een vwo-advies van de basisschool. Van de basisschool ontvangen we uiterlijk 1 april 2021 het aanmeldingsformulier van het JvO en het onderwijskundig rapport. Na de eindtoets zorgt de basisschool ervoor dat we de resultaten daarvan nog ontvangen (liefst op papier).
Als uw kind is aangemeld, ontvangt u daarvan binnen een week een schriftelijke bevestiging.
In april krijgt uw kind de mogelijkheid om de naam van één jongen of meisje door te geven bij wie hij/zij graag in de klas zou willen.
Op 9 juni ontvangen alle ingeschreven leerlingen een officiële brief dat zij zijn ingeschreven en daarbij worden ze ook uitgenodigd voor de kennismakingsochtend op woensdag 7 juli 2021.
Volgens afspraken met alle VO-scholen binnen de gemeente Amersfoort hebben we een vastgesteld maximum aantal inschrijvingen. Voor onze school is dat maximale aantal voor het komende cursusjaar 210.
Op basis van de inschrijvingsaantallen van de afgelopen jaren, verwachten wij dat we niet hoeven te loten. Als we onverhoopt toch moeten loten, gebeurt dat onder toezicht van een notaris.
Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn, kunt u altijd contact opnemen met de conrector van het eerste leerjaar, Suzanne van Amerongen.
E-mailadres: s.vanamerongen@jvo.nl
Beleidsspeerpunten 2016-2020
Het JvO voert al jaren een beleid dat gericht is op voortdurende ontwikkeling van het onderwijs. De komende jaren zullen we voortgaan met het versterken van ontwikkelingen die al gaande zijn in de school. We kiezen we ervoor in de periode 2016-2020 prioriteit te geven aan vier onderwijskundige thema’s, te weten:
- recht doen aan diversiteit;
- verantwoordelijkheid van leerlingen voor het eigen leerproces;
- geven van inhoudsrijke feedback aan leerlingen op het leerproces;
- leerlingen en de maatschappij.
Een uitwerking van deze punten vindt u in het schoolplan.
Pedagogische visie
Leerlingen komen als jonge pubers binnen en gaan na 6 jaar als jonge volwassenen een volgende stap zetten. Wij vinden het belangrijk dat alle aspecten van die groei tot hun recht komen, niet alleen op het gebied van leren, maar ook in de ontwikkeling van het zichzelf leren kennen, en het samenwerken. Alle medewerkers van het JvO zetten zich in voor de ontwikkeling van de leerlingen. Uitgangspunten daarbij zijn:
- JvO-leerlingen ontwikkelen kennis en vaardigheden op het niveau dat nodig is voor een succesvolle vervolgopleiding aan de universiteit. We dagen hen uit hun intelligentie, zelfstandigheid en veelzijdigheid optimaal te benutten.
- JvO-leerlingen ontwikkelen hun persoonlijkheid. We nodigen hen uit zich bewust te worden van hun persoonlijke eigenschappen en begeleiden hen bij de ontwikkeling ervan.
- JvO-leerlingen worden voorbereid op deelname aan de (internationale) samenleving. We stimuleren hen verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en hun omgeving.
Naast een ambitieus leerklimaat is ook de aandacht voor cultuur en voor brede culturele vorming een belangrijk kenmerk van het JvO. Vanuit de humanistische traditie van het gymnasium maken JvO-leerlingen op een waardenvrije, open manier kennis met de bronnen van de westerse beschaving en (klassieke) kunst en cultuur. Dit draagt bij aan hun waardering voor de waarden die de grondslag vormen van onze samenleving en aan de ontwikkeling van hun culturele referentiekader.
Meer informatie met betrekking tot de pedagogische visie kunt u terugvinden in de schoolgids.
Leerlingbegeleiding en -ondersteuning
Mentoraat
- In klas 1 t/m 3 hebben de leerling per klas een mentor die vooral aandacht besteedt aan het groepsproces, de studievaardigheden en de persoonlijke begeleiding die gericht is op resultaten en sociaalemotionele ontwikkeling
- In klas 4 en 5 is het mentoraat niet per klas georganiseerd maar begeleidt de mentor een kleine groep leerlingen. De mentor geeft aandacht aan de leerlingen die er minder goed voor staan (hoe komt dat? wat kun je eraan doen? hoe kan de school je helpen?), maar ook aan leerlingen die het juist goed doen (waar liggen je ambities? wat wil je bereiken? wat betekent dat voor de keuzes in je schoolcarrière?)
- In klas 6 kiest elke leerling een persoonlijke mentor.
- Vanaf klas 3 is er in het mentoraat ook veel aandacht voor profiel- en studiekeuze.
Begeleiding op vakinhoud vindt plaats in de lessen. Bovendien helpen sommige docenten leerlingen incidenteel ook buiten de lessen of tijdens een structureel inloopuur voor leerlingen met vragen. Verder is er huiswerkbegeleiding voor onderbouwleerlingen door leerlingen uit de bovenbouw die als vraagbaak dienen en matching van leerlingen met bovenbouwleerlingen die individuele bijlessen verzorgen.
Extra ondersteuning
- Er is gespecialiseerde leerlingbegeleiding om leerlingen te ondersteunen bij de sociale of cognitieve ontwikkeling. Het kan daarbij gaan om leerlingen met ASS, AD(H)D, een angststoornis, faalangst, dyslexie of hoogbegaafdheid. Er is ook begeleiding of training voor het verder ontwikkelen van studievaardigheden en sociale vaardigheden.
- Voor leerlingen die het nodig hebben, zijn er specifieke faciliteiten zoals extra tijd of aangepaste toets, alternatieve correctie op spelling, laptop, zo nodig faciliteit op maat.
- Er zijn drie counselors voor leerlingen met sociaal-emotionele problemen.
- Leerlingen kunnen terecht op het spreekuur van een GGD-verpleegkundige.
- Er is aanvullende medische hulp van een verpleegkundige of arts via de GGD, soms na screening waar alle leerlingen voor uitgenodigd worden.
Meer informatie met betrekking tot Leerlingbegeleiding en -ondersteuning kunt u terugvinden in de schoolgids.
Excellentieprogramma's
Op het JvO wordt goed en uitdagend les gegeven, toch is er een behoorlijke groep leerlingen die nóg meer wil en kan. Voor deze leerlingen heeft het JvO twee programma’s ontwikkeld waarmee wordt ingespeeld op deze behoefte:
Onderbouw: Novum
Hoe zit het met de verdeling van voedsel in de wereld? Wie bepaalt wat mode is? En hoe wordt plastic gemaakt? Een greep uit de verschillende projecten van leerlingen binnen het excellentieprogramma Novum voor de onderbouw. Binnen Novum werken leerlingen in vrijheid aan een eigen project. Meestal samen, maar leerlingen mogen ook in hun eentje een eigen interesse uitdiepen. Dit doen ze buiten school, maar ze mogen er ook voor kiezen om lessen in te ruilen voor projecttijd. De begeleiders van Novum geven uitgebreide feedback en begeleiden leerlingen vooral bij het proces. Wanneer leerlingen een project succesvol hebben afgerond, ontvangen ze hiervoor een mooi JvO Novum certificaat!
Bovenbouw: Olympos
Binnen Olympos volgen leerlingen een divers activiteitenprogramma. Voorbeelden zijn verbredende en verdiepende modules: anatomie, duiken, leren presenteren, Spaans, noem maar op! De meeste worden op het JvO ontwikkeld en gegeven, maar leerlingen kunnen ook op universiteiten meedoen met modules.
Om hun vaardigheden en persoonlijke groei verder te ontwikkelen en stimuleren, gaan we tijdens enkele middagen met de leerlingen op zoek naar kwaliteiten en valkuilen. Ook doen we binnen het Olymposprogramma wat voor anderen. Binnen het project Olympos Ontmoet geven leerlingen bijvoorbeeld bijles aan leerlingen van de Trivium Mavo.
Binnen Olympos kunnen enkele getalenteerde leerlingen uit klas 5 en 6 deelnemen aan de U-Talent Academie van de Universiteit Utrecht. De universiteit biedt maandelijks een tweedaags bèta-programma dat de kennis van de leerlingen in de natuurwetenschappelijke vakken verdiept en verrijkt. Deelnemers die het complete Olympos-programma succesvol hebben afgerond, ontvangen een testimonium dat ze kunnen gebruiken worden om de kansen te vergroten voor toelating in het vervolgonderwijs.
Download hier het informatieboekje Olympos.
Alle leerjaren: U-Talent
Het JvO is een partnerschool van U-Talent. Binnen U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en meer dan 40 partnerscholen uit de regio Utrecht samen. U-Talent biedt havo- en vwo-leerlingen unieke mogelijkheden om zich te verdiepen en te verrijken. Leerlingen komen naar de Universiteit Utrecht of de Hogeschool Utrecht voor activiteiten in de bètavakken, daarnaast worden er ook alfa- en gammavakken aangeboden. Er zijn activiteiten voor leerlingen uit bijna alle leerjaren havo en vwo. Lees meer op: www.u-talent.nl
Meer algemene informatie met betrekking tot excellentieprogramma’s kunt u terugvinden in de schoolgids.
Contact met ouders
Ouderavonden
Een succesvolle schooltijd voor leerlingen is niet zonder de samenwerking met ouders te realiseren. Wij hechten daarom veel waarde aan het contact met ouders en de uitwisseling van gedachten en standpunten. In de eerste maanden van het schooljaar zijn er mentor-informatieavonden voor alle klassen. De mentoren geven dan specifieke informatie over het leerjaar waarin het kind zich bevindt. In het derde leerjaar zijn er daarnaast avonden waarop toelichting gegeven wordt op de vakken die in het vierde leerjaar nieuw voor de leerling zullen zijn.
Ook in het eerste leerjaar is er een extra ouderavond. Deze is gekoppeld aan de activiteitendag van de eersteklassers over pesten en social media. We verwachten meer effect als de leerlingen zowel thuis als op school praten over pesten en social media en de dilemma’s waar leerlingen voor kunnen komen te staan.
Daarnaast zijn er twee docentenspreekavonden per schooljaar waarop met docenten kan worden gesproken.
Klankbordgroepen van ouders
Tijdens de mentor-informatieavonden aan het begin van het jaar kunnen ouders zich opgeven voor deelname aan een klankbordgroep. Twee maal per jaar vergaderen de conrectoren met een klankbordgroep uit hun jaarlaag. De conrector draagt hierbij onderwerpen aan om de meningen van ouders te peilen. Omdat de ervaringen en onderwerpen in klas één en twee verschillen, vergaderen deze jaarlagen apart. De data van deze vergaderingen zijn opgenomen in de jaaragenda.
De Stichting het Zelfstandig Gymnasium (SHZG)
Gerda Hoekstra-Vermunt, directeur van de Stichting Het Zelfstandig Gymnasium Was procesbegeleider bij Curriculum.nu
Nieuw curriculum zorgt voor ruimte om zelf onderwijs te maken
Afgelopen jaar zijn de voorstellen bekend gemaakt voor de herziening van de landelijke kerndoelen en eindtermen voor het primair en voortgezet onderwijs. Deze voorstellen, die binnenkort in de Tweede Kamer worden besproken, gaan ook gelden voor de zelfstandige gymnasia in Nederland. Gymnasia hebben van oudsher een naam hoog te houden als het gaat om onderwijs van hoge kwaliteit. Een stevige kennisbasis ligt in de traditie van de gymnasia verankerd.
Gerda Hoekstra-Vermunt is directeur van de Stichting Het Zelfstandig Gymnasium, waarin alle 40 gymnasia van Nederland verenigd zijn. Als procesbegeleider was zij rechtstreeks betrokken bij Curriculum.nu, waarbij zo’n 150 leraren en schoolleiders hebben gewerkt om de voorstellen voor negen leergebieden te beschrijven.
De voorstellen van de curriculumherziening zijn gericht op actualisering, meer samenhang tussen de verschillende vakken, een doorlopende leerlijn en het vermijden van overlap.
Wat betekenen deze voorstellen voor de gymnasia? Hoekstra zegt daarop: ‘Ook op de gymnasia zijn wij doorlopend bezig met vernieuwing, zowel vakinhoudelijk als didactisch. Die noodzaak zien wij ook. De vernieuwing is altijd gericht op het zoeken naar een betere aansluiting bij de kinderen van vandaag. Om hen voor te bereiden op het leven van morgen. In de huidige wereld heb je echt andere kennis en vaardigheden nodig dan in de wereld van 20 of 30 jaar geleden.”
Hoekstra vervolgt: “De zoektocht naar persoonlijke ontwikkeling en groei zit in de basis van de gymnasia. Er is veel behoefte bij leerlingen om hun wereldbeeld te verbreden. De gymnasia bieden daarvoor programma’s aan die vakoverstijgend zijn en waarbij kennis en vaardigheden uit verschillende disciplines kunnen samenkomen. Van het nieuwe curriculum verwachten wij, naast heldere leerdoelen, vooral ook ruimte. Ruimte voor leerlingen, om zelf te bepalen wat en hoe ze willen leren. Want leren willen ze zeker. En ruimte voor leraren om zelf onderwijs te maken, om met elkaar in gesprek te gaan –binnen en tussen leergebieden- over wat hun leerlingen nodig hebben en hoe de school daaraan vorm kan geven. Het gesprek daarover vind ik cruciaal.”
Hoekstra geeft een voorbeeld waarbij de samenhang tussen de vakken, één van de doelstellingen van het nieuwe curriculum, goed tot uiting komt: het Honours Programma Gymnasia (HPG) waaraan inmiddels 35 scholen meedoen. Kinderen werken daarbij aan projecten waarbij ze uitgedaagd worden om zich persoonlijk te ontwikkelen en voor zichzelf de lat hoog leggen. “We willen de leerling stimuleren om zich te ontwikkelen in zowel cognitieve vaardigheden als andere vaardigheden zoals samenwerken, een plan maken, evalueren, projectmatig werken en onderzoek doen. Leerlingen zitten hierbij zelf aan het roer: ze bepalen zelf aan welk project ze werken. Zo schreef een leerling een koorcompositie en gaf een uitvoering, een ander ontwierp een surfplank, speciaal voor de Noordzee.
Leerlingen bepalen zelf ook op welke manier ze kunnen voldoen aan de criteria die het programma stelt. En ze worden ondersteund en gecoacht door begeleiders.
Van de leerlingen ontvangen we veel enthousiaste reacties en we zien bij hen dat ze na afloop zo veel geleerd hebben over hun project, maar vooral over zichzelf. Over wie ze zijn, waar hun interesses liggen, waar ze goed in zijn en waarin minder.
Ook van de betrokken leraren, zo’n 250 in het hele land, horen we positieve geluiden. Ze zijn vakoverstijgend bezig, treden buiten hun eigen expertisegebied en zijn met elkaar nieuw onderwijs aan het maken. En fouten maken mag daarbij, zowel door de leerlingen als door de leerkrachten. Helaas is er nu weinig ruimte om op deze manier bezig te zijn en als het nieuwe curriculum daarvoor meer ruimte biedt, is dat alleen maar positief.”
De klassieke talen, die je alleen op een gymnasium kan volgen, maken geen deel uit van de curriculumherziening. Maar dat neemt niet weg dat daar veel gebeurt. De leraren klassieke talen hebben zelf het traject doorlopen dat ook bij de brede curriculumherziening is gebruikt. Hoekstra: “Ze zijn helemaal aangehaakt en hebben veel te vertellen. Veel aspecten van Burgerschap, socialisatie en personificatie, begrippen als vrijheid en democratie, verantwoordelijkheid , kunnen niet zonder de klassieke talen.”
“Curriculum.nu verdient ons vertrouwen”
Gerda Hoekstra is positief over de stappen die gezet worden op het gebied van curriculumherziening, maar volgens haar is er nog heel wat te doen. “Een vervolg op curriculum.nu is echt nodig. Ook de bovenbouw moet uitgewerkt worden, want het kan niet zo zijn dat op basis van de nieuwe voorstellen de aansluiting met de bovenbouw achterblijft. Ik heb vertrouwen in het vervolg. Net zoals onze leerlingen en onze leraren ons vertrouwen nodig hebben, zo geldt dat ook voor de herziening van het curriculum. Dat heeft vertrouwen nodig van het onderwijs, de ouders en de politiek. Om met elkaar op een nieuwe manier het onderwijs vorm te geven.”
Facts & figures

791 leerlingen

81 medewerkers (38 vrouwen, 43 mannen)

Gemiddeld slaagpercentage over laatste 3 jaar: 96%

6 jaar op rij predicaat ‘excellente school’

Gelegen op 5 minuten lopen van het station

Een leerling zet elk schooljaar 349.217 stappen in de school
Verantwoording en scholen op de kaart
Kwaliteitscholen
Ga naar internettoepassing Kwaliteitscholen.
Scholen op de kaart
Bekijk hier Scholen op de kaart
Meer informatie

Go JvO 2020-2021
Bekijk hier het Magazine Go JvO.

Schoolgids 2020-2021
Download hier onze schoolgids.

Schoolplan 2021
Download hier ons schoolplan.

Gezonde Kantine JVO
- Onze kantine voldoet aan de richtlijnen van het Voedingscentrum, de Richtlijnen Gezondere Kantines.
- Ieder jaar wordt het aanbod in de kantine in kaart gebracht met de Kantinescan; over de uitslag wordt de schoolleiding geïnformeerd.
- Kijk voor meer informatie over de gezonde schoolkantine op www.voedingscentrum.nl/gezondeschoolkantine.

Go JvO 2020-2021
Magazine ontvangen via de post?